دسته‌بندی نشده

طرز تهیه نان چای قزوین

چون طرز تهیه نان چای قزوین بسیار آسان است، می‌تواند انتخاب خوبی برای تهیه آن باشد. این شیرینی یکی از بهترین شیرینی‌ها برای عید نوروز محسوب می‌شود. شیرینی‌های قزوین واقعاً خوشمزه هستند، مخصوصاً شیرینی‌هایی که در عید نوروز سرو می‌شوند. پس بهترین زمان برای مسافرت به قزوین، عید نوروز است.

 

طرز تهیه نان چای قزوین

طرز تهیه نان چای قزوین

در طرز تهیه نان چایی قزوین به مواد زیر نیاز خواهیم داشت:

آرد: 500 گرم

پودر قند: 150 گرم

کره: 250 گرم

زرده تخم‌مرغ: 2 عدد

ماست: 90 گرم

بکینگ‌پودر: 4/1 قاشق چایخوری

پودر هل: 1 قاشق چایخوری

 

مواد لازم برای تهیه رومال شیرینی

زرده تخم‌مرغ: 1 عدد

زعفران دم کرده: 1 قاشق چایخوری

ماست: یک قاشق چایخوری

پودر کنجد یا پودر پسته: برای تزیین

 

دستور تهیه

طرز تهیه نان چای قزوین شامل 10 مرحله هست که با هم ادامه می‌دهیم:

مرحله اول

ابتدا پودر قند یا پودر شکر را خوب الک کنید. سپس، روغن جامد یا کرده را در دمای اتاق بگذارید تا کمی نرم شود. پودر قند و روغن را در یک ظرف نسبتاً بزرگ بریزید. روغن و پودر قند را با یک همزن برقی به مدت 4 دقیقه هم بزنید تا روغن و پودر قند غلیظ و کرمی مانند شود.

این رو هم درست کن(کلیک کن):   طرز تهیه خورشت چغاله بادام

مرحله دوم

تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و زرده تخم‌مرغ‌ها را به ترکیب روغن و پودر قند اضافه کنید. سپس، هل را در این ظرف بریزید و همه مواد را به مدت 1 تا 2 دقیقه هم بزنید تا خوب مخلوط شوند. وقتی مواد کاملاً یکدست شدند، همزن برقی را خاموش کنید و ظرف را کنار بگذارید.

مرحله سوم

ماست را در ظرف دیگری بریزید و بکینگ‌پودر را به آن اضافه کنید. ماست را خوب هم بزنید تا بکینگ‌پودر به‌طور کامل در آن حل شود. چند ثانیه منتظر بمانید تا ماست کمی متورم شود. حالا ترکیب ماست را به ظرف حاوی خمیر نان چای قزوین اضافه کنید. به کمک همزن برقی مواد را خوب هم بزیند تا ماست به‌خوبی با بقیه مواد ترکیب شود.

مرحله چهارم

به کمک الک آرد را به خمیر شیرینی اضافه کنید. آرد را که الک کردید، با کمک همزن برقی مواد را کمی هم بزنید. سپس بقیه آرد را کم کم اضافه کنید. در نهایت بقیه آرد را با یک قاشق یا چنگال هم بزنید.

این رو هم درست کن(کلیک کن):   سوپ تاکو

مرحله پنجم

آرد را بر روی سطح صافی بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید. به‌آرامی ورز دهید تا کاملاً یکدست شود. ورز دادن خمیر را ادامه دهید تا فرم بگیرد. مراقب باشید که خمیر را زیاد ورز ندهید، چون ورز دادن زیاد باعث می‌شود نان چای قزوین خراب از آب دربیاید.

مرحله ششم

خمیر را در کیسه فریزر قرار دهید و به مدت نیم ساعت در محیط سردی قرار دهید تا استراحت کند و بقیه مواد نان چای را تهیه کنید.

مرحله هفتم

در این مرحله از طرز تهیه نان چای قزوین، رومال شیرینی را آماده می‌کنیم، ابتدا ظرف کوچکی بردارید و ماست و زرده تخم‌مرغ را در آن ترکیب کنید. برای آنکه رومال شیرینی رنگ بهتری به خود بگیرد، زعفران دم کرده به این ترکیب اضافه کنید و خوب هم بزنید.

مرحله هشتم

در این مرحله، باید فر را با 170 درجه سلسیوس روشن کنید. خمیر را بر روی سفره بگذارید و آن را با وردنه باز کنید. ضخامت خمیر باید نیم سانتی‌متر تا یک سانتی‌متر باشد. می‌توانید به کمک چنگال، شیارهایی بر روی خمیر ایجاد کنید. سپس، خمیر را به کمک انواع کاترهای شیرینی‌پزی ببرید. خمیر را نباید زیاد تکان بدهید. اگر احساس می‌کنید برایتان سخت است، خمیر را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و سپس با کاتر ببرید تا جداسازی آسان‌تر شود. کاغذ روغنی را بر روی سینی فر قرار دهید و به کمک کفگیر خمیر نان چای شیرینی را روی سینی بگذارید.

این رو هم درست کن(کلیک کن):   طرز تهیه دونات

مرحله نهم

به کمک یک برس تمیز شیرینی‌پزی، رومال شیرینی را روی همه شیرینی‌ بزنید. سپس چند ثانیه صبر کنید و پودر پسته یا کنجد را روی همه شیرینی‌ها بپاشید.

مرحله آخر

نان چای قزوین را به مدت 20 تا 25 دقیقه داخل فر قرار دهید تا طلایی رنگ شود. بعد از پختن، آنها را از فر بیرون بیاورید و بعد از سرد شدن میل کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا