دسته‌بندی نشده

طرز تهیه نان سنگک خانگی به روشی آسان

تاریخ طرز تهیه نان سنگک خانگی به دوره قبل از اسلام در ایران برمی‌گردد. گفته می‌شود که شاه عباس امپراطوری سلسله صفوی برای رفع نیازهای مردم از طبقه پایین و سپاهیان باید به فکر راه‌حلی بودند. برای حل این مشکل دستور داده شد تا در هر منطقه نان کافی برای مردم پخته شود. در آن زمان، شیخ بهایی که در دوره صفوی زندگی می‌کرد، تنور سنگک را ابداع کرد. این نان خوشمزه را به راحتی می‌توانید در خانه تهیه کنید.

طرز تهیه نان سنگک خانگی

طرز تهیه نان سنگک خانگی بسیار راحت است و واقعاً ارزشش را دارد که خودتان این نان خوشمزه را در خانه تهیه کنید.

مواد لازم

  • مخمر خشک فعال: نصف قاشق چایخوری
  • آرد سنگک: 2 فنجان
  • آب گرم: 2 فنجان
  • نمک: به مقدار لازم
  • کنجد: به مقدار لازم
  • کره: به مقدار لازم

دستور تهیه نان سنگک

  1. اولین مرحله در طرز تهیه نان سنگک خانگی این است که خمیر آن را درست کنید. خمیر سنگک را باید حداقل 24 ساعت قبل از پخت سنگک آماده کنید،چون خمیر باید به اندازه کافی استراحت کند.
این رو هم درست کن(کلیک کن):   طرز تهیه بیسکویت خانگی بدون باتر میلک فقط در 30 دقیقه

نکته مهم: اگر خمیر به اندازه کافی استراحت نکند، مخمر فعال نخواهد شد و نان سنگک‌تان بافت مناسبی پیدا نخواهد کرد.

  1. برای درست کردن خمیر، یک کاسه بزرگی بردارید. 1/3 از آرد سنگک را به کاسه اضافه کنید و سپس مخمر خشک فعال را نیز به آن اضافه کنید. سپس، یک فنجان آب را به این مخلوط اضافه کنید و شروع به هم زدن کنید. وقتی مخلوط را خوب هم زدید، با یک کیسه پلاستیکی به دقت روی خمیر را بپوشانید و به مدت 24 ساعت در یخچال قرار دهید تا خمیر استراحت کند.

نکته: آبی که برای مخمر و مخلوط آرد سنگک اضافه می‌کنید نباید خیلی داغ باشد چون انگشت‌تان را می‌سوزاند و همچنین نباید خیلی هم سرد باشد. دمای آب باید طوری گرم باشد که به اندازه کافی بتواند مخمر خشک را فعال کند.

  1. بعد از استراحت دادن به خمیر به مدت 24 ساعت در یخچال، خمیر را از یخچال بردارید. بقیه آرد سنگک را با کمی آب و نمک مخلوط کنید و آنقدر هم بزنید تا مخلوط نرمی به دست آید. حالا این مخلوط را به خمیر اضافه کنید و کار کردن با خمیر را با دست‌تان شروع کنید. هر چه بیشتر خمیر را ورز دهید، خمیرتان بافت بهتری پیدا خواهد کرد. وقتی احساس کردید خمیر به انسجام مناسبی رسیده است، ورز دادن خمیر را ره کنید و خمیر را حداقل به مدت 2 ساعت دیگر در یخچال قرار دهید.
  2. در این مرحله از طرز تهیه نان سنگک خانگی باید تنور مناسب را برای پختن نان آماده کنیم. سینی پخت را بردارید و داخل آن را با سنگریزه پر کنید و سینی را داخل فر بگذارید تا سنگ‌ها به اندازه کافی داغ شوند.
  3. حالا خمیر را از یخچال بردارید و خمیر را روی تخته نان قرار دهید و با دست‌تان خمیر را صاف کنید. نوک انگشتان‌تان را روی خمیر بزنید تا رد آن روی خمیر بماند.
این رو هم درست کن(کلیک کن):   طرز تهیه مربای زردک

نکته: قبل از اینکه کار کردن با خمیر را شروع کنید، حتماً یک کاسه آب کنار دست‌تان قرار دهید چون خمیر چسبنده است و باید قبل از کار دست‌تان را خیس کنید؛ در غیر این صورت خمیر به دست‌تان خواهد چسبید.

نکته: به‌طور نرمال، خمیر نان سنگک بسیار چسبنده و تا اندازه‌ای خیس است. اگر خمیرتان در نهایت چسبنده شد نگران نباشید! کارتان را خوب انجام داده‌اید!

  1. در این مرحله از طرز تهیه نان سنگک خانگی سینی را از داخل فر بردارید، البته مواظب باشید چون سنگریزه‌ها بسیار داغ هستند. با استفاده از برس آشپزخانه کمی کره روی سنگریزه‌ها بزنید طوری که خمیر به سنگریزه‌ها نچسبد و بتوانید به راحتی نان را از سنگریزه‌ها جدا کنید. خمیر را بعد از صاف کردن به دقت روی سنگریزه‌ها پهن کنید و روی خمیر کمی کنجد بزنید و سینی را دوباره به فر برگردانید.
  2. وقتی سطح خمیر طلایی رنگ شد، نان سنگک آماده است. حالا می‌توانید سینی را از فر بردارید و منتظر بمانید تا سرد شود. وقتی نان به اندازه کافی سرد شد، می‌توانید سنگریزه‌ها را از روی نان بردارید و از خودن نان سنگک خانگی‌تان لذت ببرید.
این رو هم درست کن(کلیک کن):   طرز تهیه کیک شکلاتی رویال

https://cookingcounty.com/naan-sangak-recipe/

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا