دسته‌بندی نشده

طرز تهیه مرغ ناردونی مجلسی و خوشمزه

یکی از غذاهای مجلسی که می‌توانید در پاییز و زمستان برای مهمانانتان تهیه کنید، طرز تهیه مرغ ناردونی مجلسی است که با نام‌های زیاد دیگری شناخته می‌شود مانند خورش مرغ ناردونی یا مرغ اناری. این غذا در واقع نوعی خورش است که با پلو سرو می‌شود و ریشه اصلی آن به شمال ایران برمی‌گردد، اما آنقدر خوشمزه است که در دیگر نقاط ایران هم طرفداران زیادی پیدا کرده است. به‌طور طبیعی، شربت انار و دانه‌های انار از ترکیبات اصلی این خورش محسوب می‌شوند. در این غذا هم می‌توانید از انار تازه و هم انار خشک شده استفاده کنید. در استانهای شمالی ایران مخصوصاً استان مازندران، مرغ ناردونی در همه فصل‌های سال پخته می‌شود.

 

طرز تهیه مرغ ناردونی مجلسی

در طرز تهیه مرغ ناردونی مجلسی به مواد زیر نیاز داریم:

مواد لازم

  • 3 تکه مرغ بزرگ
  • 1 و نم فنجان آب طبیعی انار
  • 1 عدد انار
  • 3 الی 4 قاشق غذاخوری شربت انار
  • 1 عدد پیاز بزرگ
  • 3 حبه سیر بزرگ
  • 1 قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی
  • زردچوبه، فلفل سیاه و نمک به اندازه لازم
این رو هم درست کن(کلیک کن):   طرز تهیه سس لازانیا

دستور تهیه

طرز تهیه مرغ ناردونی مجلسی به‌صورت مراحل زیر است:

مرحله اول

برای شروع، مرغ را با زردچوبه، نمک و فلفل مزه‌دار کنید.

مرحله دوم

در این مرحله از طرز تهیه مرغ ناردونی مجلسی، تابه‌ای را بردارید و کمی روغن و کره داخل آن بریزید. تکه‌های مرغ را در تابه بگذارید و هر دو طرف آن را در روغن و کره سرخ کنید.

 

مرحله سوم

بعد از اینکه مرغ‌ها را سرخ کردید، آنها را از تابه بردارید و پیاز خرد شده را در تابه بریزید. پیازها را هم سرخ کنید تا رنگ پیازها طلایی شود. سیر را خرد یا له کنید و بعد از اینکه پیاز سرخ شد به تابه اضافه کنید.

مرحله چهارم

بعد از اینکه سیر را تا اندازه‌ای سرخ کردید، رب گوجه‌فرنگی را هم اضافه کنید و همراه با پیاز و سیر، رب را هم سرخ کنید. سپس، شربت انار را اضافه کنید. مراقب باشید در این مرحله از طرز تهیه مرغ ناردونی مجلسی، زیر شعله گاز را زیاد نکنید چون رب انار نیازی به سرخ شدن ندارد و حرارت بالا باعث می‌شود رب انار بسوزد.

این رو هم درست کن(کلیک کن):   طرز تهیه کیک نسکافه‌ای با ماست با دو روش متفاوت!

 

مرحله پنجم  

فوراً بعد از اضافه کردن رب انار، آب انار را اضافه کنید و اجازه دهید بجوشد. بعد از جوشیدن، باید مقداری نمک اضافه کنید و در این مرحله از طرز تهیه مرغ ناردونی مجلسی باید ترشی یا شیرینی خورش را بچشید. اگر رب انارتان خیلی ترش باشد یا بخواهید خورش‌تان کمی شیرین باشد، می‌توانید کمی شکر به خورش اضافه کنید تا تعادل لازم در خورش ایجاد شود.

 

مرحله ششم

حالا در این مرحله از طرز تهیه مرغ ناردونی مجلسی، مرغ‌ها را در تابه قرار دهید طوری که آب خورش همه جای مرغ را بگیرد. در تابه را بگذرید و اجازه دهید مرغ با حرارت پایین به مدت 2 تا 3 ساعت بپزد. در حین پختن مرغ‌ها، مرغ‌ها را برگردانید تا همه جای مرغ به سس آغشته شده باشد.

این رو هم درست کن(کلیک کن):   طرز تهیه جوجه ماستی

مرحله هفتم

قبل از سرو، دانه‌های انار را به خورش اضافه کنید و بعد از 15 دقیقه زیر حرارت را خاموش کنید. دانه‌های انار نباید بیشتر از 15 دقیقه حرارت ببیننند؛ در غیر این صورت رنگ زیبای قرمز خودشان را از دست می‌دهد و سفید می‌شوند.

نکات مهم

  • در طرز تهیه مرغ ناردونی مجلسی باید به این نکته دقت کنید که خورش‌تان باید غلیظ باشد و آبکی نباشد.
  • معمولاً شمالی‌ها در شب یلدا به جای گوشت مرغ برای خورش ناردون از گوشت بوقلمون، غاز و یا اردک استفاده می‌کنند.
  • اگر می‌خواهید به جای گوشت مرغ از گوشت اردک و یا غاز استفاده کنید، باید یک یا دو حبه سیر بیشتری به خورش اضافه کنید و زمان پخت را هم افزایش دهید.
  • می‌توانید برای خوشمزه‌تر شدن خورش، چند عدد آلوبخارا هم به خورش اضافه کنید.

https://cookingcounty.com/khoresh-morgh-nardoni/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا