دسته‌بندی نشده

طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای خانگی و رازهایی درباره ترد شدن آن

طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای خانگی که یکی از قدیمی‌ترین شیرینی‌های ایران محسوب می‌شود، بسیار آسان است. وقتی آن را یاد بگیرید، از درست کردن آن لذت خواهید برد. معمولاً دسرها و شیرینی‌های اصیل ایرانی دارای بو و عطر و طعم بی‌نظیری هستند و تهیه آن نیز لذت بخش است. مزه این شیرینی ترد است و در روغن زیاد سرخ می‌شود و روی آن پودر قند می‌ریزند.

 

طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای خانگی

در طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای خانگی فقط به 4 نوع مواد نیاز داریم:

مواد لازم

این مواد عبارتند از:

نشاسته گندم

از قدیم این شیرینی را با نشاسته گندم تهیه می‌کنند، اما اگر خواستید می‌توانید از نشاسته ذرت به جای نشاسته گندم استفاده کنید.

گلاب

گلاب باعث می‌شود تا شیرینی پنجره‌ای خانگی عطر خوبی به خود بگیرد. اگر طرفدار گلاب نیستید، می‌توانید به جای گلاب از آب معمولی استفاده کنید.

تخم‌مرغ

بهتر است تخم‌مرغ را قبل از آماده کردن شیرینی پنجره‌ای خانگی در دمای اتاق نگه دارید تا دمای تخم‌مرغ و دمای اتاق یکی باشد.

این رو هم درست کن(کلیک کن):   طرز تهیه اشکنه

 

آرد چند منظوره  

در طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای خانگی تقریباً به 3/1 فنجان آرد چند منظوره نیاز داریم.

 

دستور تهیه

  1. اول از همه، نشاسته را در کمی گلاب یا آب مخلوط کنید تا خمیر شود.
  2. سپس، تخم‌مرغ و آرد را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا صاف شود. در این مرحله از طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای خانگی باید اجازه دهید خمیر به مدت 30 دقیقه استراحت کند. سپس کمی روغن را در یک تابه روی حرارت متوسط گرم کنید. روغن باید به اندازه کافی داغ شود.
  3. قالب آهنی شیرینی پنجره‌ای خانگی را به مدت 15 ثانیه در روغن حرارت دهید، قالب را بردارید و بلافاصله در داخل خمیر بگذارید. مطمئن باشید که قالب را به درستی در خمیر گذاشته‌اید. سپس دوباره قالب حاوی خمیر را در روغن داغ بگذارید و منتظر بمانید تا شیرینی پف کند و از قالب آهنی جدا شود. هر شیرینی را به مدت 20 الی 30 ثانیه سرخ کنید تا طلایی رنگ شود.
  4. هر شیرینی پنجره‌ای را که سرخ کردید روی حوله کاغذی بگذارید تا روغن اضافی آن گرفته شود. وقتی شیرینی‌ها سرد شدند، آنها را به پودر قند آغشته کنید.
این رو هم درست کن(کلیک کن):   طرز تهیه سوپ تره فرنگی

راز خوشمزه شدن شیرینی پنجره‌ای

مهم‌ترین نکته‌ای که در طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای خانگی باید به آن دقت کنید این است که باید اجازه دهید تا قالب آهنی قبل از گذاشتن در خمیر کاملاً داغ شود. وقتی قالب آهنی را بر روی خمیر می‌گذارید، لبه بالایی قالب با سطح خمیر پوشیده می‌شود. فراموش نکنید که در ابتدا دو یا سه شیرینی پنجره‌ای خوب از آب درنخواهد آمد، پس بهتر است نگران نباشید.

 

سوالات متداول

ممکن است در طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای خانگی سوالاتی مثل سوالات زیر ذهنتان را درگیر کند:

چرا شیرینی پنجره‌ای من ترد نمی‌شود؟

دلیل خراب شدن شیرینی پنجره‌ای خانگی می‌تواند به‌خاطر غلظت خمیر باشد. می‌توانید خمیر را با کمی آب (یک قاشق چایخوری) مخلوط کنید. اگر شیرینی‌ها ترد نشده باشند، آنها را بر روی کاغذ روغنی قرار دهید و به مدت 5 الی 10 دقیقه در فر به مدت 350 درجه فارنهایت بگذارید تا ترد شوند.

این رو هم درست کن(کلیک کن):   طرز تهیه کره خانگی به سه روش متفاوت

 شیرینی پنجره‌ای چقدر می‌ماند؟

شیرینی پنجرهای خانگی به مدت 2 روز در ظرف در بسته می‌ماند. برای سرو، می‌توانید دوباره آنها را در فر گرم کنید.

چرا شیرینی پنجره‌ای به قالب آهنی می‌چسبد؟

مطمئن شوید که شیرینی پنجره‌ای‌تان به اندازه کافی داغ شده باشد، همچنین باید قبل از اینکه قالب را در خمیر بگذارید، روغن آن را بگیرید.

 

آیا می‌توانم شیرینی پنجره‌ای را فریز کنم؟

چون این شیرینی در روغن زیاد سرخ شده است و ترد است، بهترین کار این است که فوراً مصرف شوند. فریز کردن باعث خراب شدن شیرینی می‌شود.

 

Nan Panjereh – Persian Rosettes

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا