دسته‌بندی نشده

طرز تهیه میرزا قاسمی با بادمجان کبابی

طرز تهیه میرزا قاسمی را احتمالاً هر فردی بلد است و برای یکبار هم شده تهیه آن را امتحان کرده است. اما اگر برای اولین بار است که می‌خواهید آن را بپزید نگران نباشید، چون درست کردن این غذا نیاز به مهارت خاصی ندارد و به راحتی تهیه می‌شود. این غذای گیلانی از گوجه‌فرنگی، بادمجان، سیر، ادویه و تخم‌مرغ تشکیل شده است. در گیلان این غذا با برنج سرو می‌شود، اما در اکثر نقاط دیگر با نان سرو می‌شود. می‌توانید این غذای ساده را با صرف کمی وقت در خانه تهیه کنید.

تاریخ میرزا قاسمی به دوران قاجار در ایران برمی‌گردد. محمد قاسم خان کسی بود که این غذا را ابداع کرد که در زمان حکومت ناصرالدین شاه حاکم رشت بود. به همین خاطر این غذا میرزا قاسمی نام گرفت. قاسم خان عاشق آشپزی بود و همیشه پختن غذاهای جدید و متفاوت را امتحان می‌کرد.

 

طرز تهیه میرزا قاسمی

در طرز تهیه میرزا قاسمی به مواد زیر نیاز خواهیم داشت:

  • 6 عدد بادمجان متوسط
  • 2 عدد گوجه‌فرنگی متوسط
  • 2 عدد تخم‌مرغ متوسط
  • 4 حبه سیر
  • 1 قاشق غذاخوری رب
  • 2/1 قاشق چایخوری زردچوبه
  • 2 قاشق غذاخوری روغن
  • نمک و فلفل به اندازه لازم
این رو هم درست کن(کلیک کن):   طرز تهیه رولت بوقلمون

طرز تهیه

  1. ابتدا باید بادمجان‌ها را پوست بگیریم. به همین خاطر، می‌توانید بادمجان‌ها را یا بر روی شعله گاز و یا در فر کباب کنید تا پوست بادمجان به‌راحتی کنده شود. (در رستوران‌های سنتی در رشت، برای کندن پوست بادمجان از زغال استفاده می‌شود). باید پوست بادمجان را به خوبی جدا کنید طوری که پوست بادمجان کاملاً سوخته باشد.
  2. البته، اگر مزه دودی بادمجان را دوست ندارید، می‌توانید بادمجان‌ها را آبپز کنید. بعد از کباب کردن بادمجان‌ها، اجازه دهید بادمجان‌ها کمی سرد شوند، سپس پوست آنها را بگیرید.
  3. بعد از اینکه پوست بادمجان‌ها را گرفتید، آنها را در ظرف بزرگی بریزید و کاملاً له کنید. سپس، بادمجان‌ها را کنار بگذارید و گوجه‌فرنگی را آماده کنید.
  4. گوجه‌فرنگی‌ها را هم به مدت 5 دقیقه در آب در حال جوش قرار دهید تا پوست آنها به‌راحتی کنده شود. بعد از 5 دقیقه، گوجه‌فرنگی‌ها را از داخل آب در حال جوش بردارید و بعد از اینکه سرد شدند، پوست آنها را هم بگیرید.
  5. تابه مناسبی را بر روی حرارت قرار دهید و یک قاشق غذاخوری روغن به آن اضافه کنید. سپس، سیر را رنده کنید و به مدت 1 دقیقه در روغن تفت دهید تا نرم و روشن شود، سپس کمی زردچوبه به سیر اضافه کنید و خوب سرخ کنید (من پیاز هم همراه با سیر سرخ می‌کنم).
  6. در این مرحله از طرز تهیه میرزا قاسمی، بادمجان را اضافه کنید و به‌مدت 20 دقیقه سرخ کنید، سپس گوجه‌فرنگی را به تابه اضافه کنید و خوب سرخ کنید تا آب اضافی گوجه‌فرنگی تبخیر شود.
  7. اضافه کردن رب گوجه‌فرنگی به میرزا قاسمی اختیاری است. با این وجود، اگر می‌خواهید میرزا قاسمی شما مزه و رنگ بهتری داشته باشد، می‌توانید در این مرحله 2 قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی به میرزا قاسمی اضافه کنید.
  8. در این مرحله از طرز تهیه گوجه‌فرنگی، ترکیبات میرزا قاسمی را در یک طرف تابه جمع می‌کنیم. تخم‌مرغ‌ها را در سمت خالی تابه می‌شکنیم و بعد از اینکه تخم‌مرغ‌ها خوب پختند، آنها را با دیگر ترکیبات میرزا قاسمی مخلوط می‌کنیم.
  9. در نهایت، مقداری نمک و فلفل سیاه به میرزا قاسمی اضافه می‌کنیم. برای تزیین میرزا قاسمی می‌توانید تخم‌مرغ را در ظرف دیگری بپزید و بعد از اینکه میرزا قاسمی را در ظرفی کشیدید، آن را بر روی میزرا قاسمی قرار دهید.
این رو هم درست کن(کلیک کن):   طرز تهیه بورانی کدو به روشی متفاوت و خوشمزه

 

نکات مهم

اگر مزه دودی بادمجان را دوست ندارید، می‌توانید بادمجان‌ها را در 180 درجه سلسیوس به مدت 30 تا 45 دقیقه در فر بپزید.

بسیاری از افراد در طرز تهیه میرزا قاسمی از گردو نیز استفاده می‌کنید. اگر طعم گردو را دوست دارید، می‌توانید برای تزیین این غذا از گردو استفاده کنید. همچنین می‌توانید پودر گردو را هنگام افزودن گوجه‌فرنگی اضافه کنید.

این رو هم درست کن(کلیک کن):   طرز تهیه انچیلادا مرغ

https://arachef.com/57-mirza-ghasemi-recipe/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا