دسته‌بندی نشده

طرز تهیه آش دوغ به روش اصیل اردبیلی

طرز تهیه آش دوغ اردبیل در استان اردبیل بسیار مشهور است و خود اردبیلی‌ها از طرفداران این آش هستند. طرز تهیه این آش با آش ماست تبریز و ارومیه متفاوت است و به روش متفاوتی تهیه می‌شود. اگر اردبیلی باشید و در استان دیگری آش دوغ بخورید تفاوت را احساس خواهید کرد، بنابراین خیلی مهم است که این آش را دقیقاً طبق دستور تهیه اردبیلی‌ها تهیه کنید.

 طرز تهیه آش دوغ

طرز تهیه آش دوغ خیلی ساده است و می‌توانید آن را در خانه تهیه کنید.

 مواد لازم

دوغ محلی: 1 الی دو کیلو

برنج نیم دانه: نصف پیمانه

تخم‌مرغ: یک عدد

سبزی آش دوغ (تره، گشنیز، شوید و جعفری):120 گرم

نخود پخته: یک پیمانه

گوشت چرخ کرده: 250 گرم

نمک: به مقدار لازم

نعناع داغ: برای تزیین

آب سیر

 دستور تهیه

من خودم وقتی برای اولین بار می‌خواستم آش دوغ درست کنم هر چقدر در اینترنت جستجو کردم احساس کردم همه آش دوغ‌هایی که توضیح داده شده با آش دوغی که من همیشه در اردبیل می‌خورم متفاوت است. بنابراین تصمیم گرفتم طرز تهیه اون رو از مادرم بپرسم (اون هم تلفنی). خوشحالم که حالا خودم می‌تونم طرز تهیه آش دوغ رو به میلیون‌ها نفر آموزش بدم تا از خوردن این آش لذت ببرند.

این رو هم درست کن(کلیک کن):   طرز تهیه سوپ شلغم

برای تهیه آش دوغ ابتدا باید برنج نیم دانه رو خوب بشویید و تخم‌مرغ را به آن اضافه کنید. این مخلوط رو با چنگال هم بزنید و نگه‌ دارید.

در این مرحله از طرز تهیه آش دوغ، دوغ را در قابلمه بزرگی بریزید. باید به این نکته توجه کنید که اگر آش دوغ غلیظ دوست دارید می‌توانید از دوغ کمتری استفاده کنید، اما اگر جزو طرفداران آش دوغ رقیق هستید، بهتر است از دوغ بیشتری استفاده کنید. بهتر است دوغی که تهیه می‌کنید محلی باشد. همچنین ترش یا شیرین بودن دوغ به مزه آش دوغ تاثیر خواهد گذاشت که انتخاب همه اینها سلیقه‌ای است.

این رو هم درست کن(کلیک کن):   طرز تهیه سوپ تورتیلا گیاهی به سبک مکزیکی‌ها

در این مرحله از طرز تهیه آش دوغ، مخلوط برنج و تخم‌مرغ را به دوغ اضافه کنید و هم بزنید. سپس تابه را روی شعله گاز قرار دهید و حرارت آن را زیاد کنید.

برخی توصیه می‌کنند که آش دوغ را باید آنقدر هم بزنید تا بجوشد. اما نیازی به این کار نیست و می‌توانید بدون هم زدن هم مواظب باشید آش سر نرود. البته برای اینکه برنج ته نگیرد بهتر است گاهی اوقات آش را هم بزنید. بهتر است سبزی آش را در ابتدا اضافه نکنید، چون ممکن است رنگ آش را تغییر دهد. وقتی دوغ به جوش آمد و برنج کمی پخته شد، می‌توانید سبزی آش را اضافه کنید.

در این مرحله از طرز تهیه آش دوغ، نخود پخته را و گوشت چرخ‌کرده را که به شکل گلوله‌های کوچکی درآورده‌اید اضافه کنید. اضافه کردن گلوله‌های گوشت چرخ کرده اختیاری است و بیشتر در مجالس از گوشت برای طرز تهیه آش دوغ استفاده می‌شود، اما طعم آش را خیلی خوشمزه می‌کند. همچنین می‌توانید گلوله‌های گوشت چرخ‌کرده را در آرد آغشته کنید تا باز نشوند.

این رو هم درست کن(کلیک کن):   روغن انداختن فسنجون

در انتها نمک آش را امتحان کنید و اگر لازم باشد به آن نمک اضافه کنید. هنگام سرو نیز می‌توانید نمک را اضافه کنید.

برای تزیین می‌توانید روی آش را با کمی نعناع داغ تزیین کنید. برخی موقع سرو به آش دوغ کمی آب سیر اضافه می‌کنند. اگر به آب سیر دسترسی ندارید، بهتر است موقع اضافه کردن سبزی چند حبه سیر را خرد کنید و به آش اضافه کنید. البته سیر را هم می‌توانید حذف کنید و اضافه کردن سیر هم به ذائقه‌تان بستگی دارد. این آش کنار نان بربری و سبزی تازه سرو می‌شود. حتماً درست کنید نوش جونتون!

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا