دسته‌بندی نشده

طرز تهیه قیمه نثار قزوین مجلسی

طرز تهیه قیمه نثار قزوین یکی از غذاهای سنتی و لاکچری شهر قزوین است. اگر مهمان این شهر شده باشید، به احتمال زیاد با قیمه نثار از شما پذیرایی شده است. قزوینی‌ها برای مهمانان مهم‌اشان این غذا را تهیه می‌کنند. شاید با شنیدن نام قیمه فکر کنید که این غذا با لپه تهیه می‌شود، در حالیکه اینطور نیست و در واقع این غذا از گوشت و انواع آجیل تشکیل شده است. حتی خیلی‌ها این غذا را با مرصع پلو اشتباه می‌گیرند که باید بدانید این دو غذا متفاوت هستند.

 

طرز تهیه قیمه نثار قزوین

در طرز تهیه قیمه نثار به مواد زیر نیاز خواهیم داشت:

 مواد لازم

  • 300 گرم گوشت
  • 1 عدد پیاز بزرگ
  • 1 قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی
  • 3 فنجان برنج
  • 4 لیوان آب
  • نمک و فلفل به اندازه لازم
  • چوب دارچین به مقدار لازم
  • 4 عدد هل سبز رنگ
  • زعفران دم‌کرده به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم
  • خلال پسته و خلال بادام به اندازه لازم
  • زرشک به اندازه لازم
  • پوست پرتقال برش خورده به اندازه لازم
این رو هم درست کن(کلیک کن):   طرز تهیه مروارید تاپیوکای خانگی

دستور تهیه

طرز تهیه قیمه نثار به صورت مراحل زیر است:

مرحله اول

برای آماده کردن قیمه نثار، ابتدا پیاز را بشویید و روی تخته آشپزخانه پیاز را خرد کنید. پیازها را در روغن سرخ کنید و اجازه دهید آب پیاز کمی کمتر شود. پیاز را نباید بیش از حد سرخ کنید، فقط در حدی سرخ کنید که سبک شود.

 

مرحله دوم

بعد از اینکه پیاز طلایی رنگ شد، می‌توانید کمی زردچوبه و تکه‌های گوشت را اضافه کنید. گوشت را خوب بپزید تا رنگ آن تا اندازه‌ای قهوه‌ای شود. بعد از اینکه رنگ گوشت تغییر پیدا کرد، فلفل و دارچین را هم اضافه کنید و دوباره هم بزنید.

 

مرحله سوم

رب گوجه‌فرنگی را کمی تفت دهید. این کار باعث می‌شود تا رنگ رب گوجه روشن‌تر شود و بوی خامی هم نداشته باشد. رب گوجه‌فرنگی سرخ شده را هم به ترکیب گوشت اضافه کنید. مواد را دوباره خوب هم بزنید. کمی آب جوشیده، زعفران دم کرده و هل را به گوشت اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید.

این رو هم درست کن(کلیک کن):   طرز تهیه سس مایونز

 

مرحله چهارم

در این مرحله از طرز تهیه قیمه نثار، اجازه دهید گوشت خوب بپزد. باید اجازه دهید گوشت با حرارت متوسط روی شعله گاز بپزد و خیلی نرم شود و آب سس کاملاً کشیده شود.

 

مرحله پنجم

در انتهای پخت گوشت می‌توانید کمی نمک به قیمه نثار اضافه کنید. البته باید هل را در انتهای پخت از غذا بردارید.

 

مرحله ششم

برای قیمه نثار سعی کنید برنج باکیفیت ایرانی انتخاب کنید! برنج را از چند ساعت قبل خیس کنید. سپس، برنج را در داخل آب در حال جوش بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید؛ بعد از اینکه برنج کمی نرم شد، آن را آبکشی کنید.

این رو هم درست کن(کلیک کن):   روش بلانچ کردن سبزیجات

 

مرحله هفتم

در عین حال، خلال بادام را در مخلوط آب و گلاب به مدت 15 دقیقه خیس کنید. سپس، آب اضافی آن را دور بریزید و خلال بادام و پسته را در کمی روغن تفت دهید. زرشک را هم بشویید و در روغن سرخ کنید و کمی شکر به آن اضافه کنید.

نکته: اگر می‌خواهید قیمه نثار را تزیین کنید، زرشک را به صورت جداگانه تفت دهید.

مرحله هشتم

قبل از اینکه پوست پرتقال را آماده کنید، باید چندین بار در آب خیس کرده باشید تا تلخی آن گرفته شود. سپس پوست پرتقال را بجوشانید. بعد از این مرحله، پوست پرتقال را کمی تفت دهید و برشته کنید.

 

نحوه سرو قیمه نثار

برنج را در دیس بکشید و با گوشت طعم‌دار، برنج زعفرانی، زرشک، خلال بادام و پسته، پوست پرتقال تزیین کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

https://cookingcounty.com/gheymeh-nesar-recipe/

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا